Warzywa i owoce to prawdziwa kopalnia witamin, enzymów i minerałów. Jedną z najlepszych form ich przyjmowania jest świeżo wyciśnięty sok. Warto wiedzieć jak go przygotować i pić by przyniósł jak najwięcej korzyści.

Świeżo wyciskane soki to maksymalnie skupiona dawka  wszystkiego co najlepsze w warzywach i owocach. Nawet najzdrowsze rzeczy mogą jednak nie zadziałać w pełni (a czasem nawet zaszkodzić!) jeśli nie wiemy jak z nich korzystać. Oto kilka dobrych rad, które pomogą Ci w pełnym czerpaniu z dobrodziejstw świeżo wyciskanych soków:

1) Przygotuj sok tuż przed spożyciem

W odróżnieniu od pasteryzowanych napojów ze sklepowych półek, świeżo wyciskane soki powinno się pić niedługo po ich przygotowaniu. Stosując się do tej porady zachowasz nie  tylko wyjątkowy, świeży smak, ale również maksimum wartości odżywczych. Jeżeli nie masz  możliwości wypicia soku od razu, możesz go przechować 1-2 dni w lodówce (najlepiej w
zamkniętej butelce).

2) Używaj zbilansowanych składników

Tak jak przy dobieraniu diety, odpowiednia równowaga składników do wyciskania jest bardzo  ważna. Szczególnie uważaj na zawartość cukru w owocach o wysokim indeksie glikemicznym. Rzeczy słodkie najlepiej mieszać z warzywami, by sok był właściwie wyważony i dostarczał  szerokiej gamy witamin i minerałów bez negatywnych skutków ubocznych.

 

 

3) Pij z umiarem

Pamiętaj, że świeżo wyciskany sok to przede wszystkim uzupełnienie zdrowej diety i  codziennego picia wody a nie ich zamiennik. Nawet zdrowe witaminy mogą nam zaszkodzić jeżeli przyjmiemy ich zbyt dużo. Jednorazowa porcja ok. 250 ml soku to odpowiednia dawka dla przeciętnego człowieka.

4) Pij powoli

Gdy doskwiera pragnienie często możemy mieć pokusę picia “duszkiem”. By w pełni wykorzystać dobro zawarte w świeżym soku należy go pić bez pośpiechu, niewielkimi łykami. W ten sposób nie tylko mocniej odczujesz smak napoju ale również pomożesz organizmowi w lepszym jego strawieniu.

5) Odpowiednio dobieraj porę

By regularne picie soków przynosiło maksimum korzyści, powinno być dostosowane do pór spożywania posiłków. Dobry czas to ok. 30-40 minut przed posiłkiem lub w czasie dłuższej przerwy między np. śniadaniem i obiadem. Sok pity na w miarę pusty żołądek szybciej przeniknie do twojego organizmu i efektywniej dostarczy Ci potrzebnej energii.

 

Potrzebujesz więcej porad? Przeczytaj książki naszej ekspertki: