Sklepowe półki wprost uginają się od rożnego rodzaju napojów. Pasteryzowane, odtworzone z zagęszczonego soku lub świeżo wyciskane, jednodniowe. Jak w tym gąszczu produktów wybrać te najlepsze, najwartościowsze i czy w ogóle zdrowa dieta powinna je zawierać?

 

NAPOJE SKLEPOWE

Nektar to rozcieńczony wodą świeży lub odtworzony z  koncentratu sok, z dodatkiem cukru. W litrze nektaru jest ok 450 ml wody i 20 łyżeczek cukru. Napój to jeszcze bardziej rozcieńczony i posłodzony sok, którego ilość waha się między 5-20 %, często z dodatkiem sztucznych barwników, aromatów i konserwantów.  Ilość sacharozy jest w napojach i nektarach bardzo duża, dlatego ich picie sprzyja cukrzycy i próchnicy zębów. Mają za to mało witamin i minerałów oraz związków bioaktywnych , które  powinny być podstawowym składnikiem dobrego soku. Każda zdrowa dieta powinna stronić do tego typu płynach i skupić się na dostępnych alternatywach.

CZEGO SZUKAĆ?

Prawdziwy sok to tak naprawdę „owoc i warzywo w płynie” . Żeby spełniał nasze oczekiwania powinien być w 100% naturalny, bez dodatku wody czy cukru, wyprodukowany z owoców i warzyw  a nie odtwarzany z koncentratu oraz jak najbardziej świeży, bez długiej daty przydatności. Te zasady spełniają właściwie tylko soki świeże, tłoczone lub wyciskane oraz koktajle z całych owoców i warzyw z miąższem. Jest to ważne dlatego, że tylko wtedy do soku trafia również błonnik, niezbędny do wiązania i spowalniania wchłaniania cukru co sprawia że sok syci na długo.

WALORY ŚWIEŻYCH SOKÓW

Prawidłowo skomponowany sok to zdrowa dieta w najczystszej postaci. Badania mówią, że świeże soki z miąższem są przyswajalne w 75% w ciągu 15 minut, zaś surowe warzywa dopiero po ok 2-3 godzinach i tylko w 20%. Świeżo wyciskane soki, które trafiają od razu do szklanki są najbogatszym źródłem witamin (antyoksydacyjnych wit. C, A,E) gdyż nie wymagają żadnych zabiegów konserwujących.

WARTO WYCISKAĆ

Najlepiej oczywiście pić świeżo wyciskane soki własnej roboty. Wybór odpowiedniego sprzętu pełni tu ogromną rolę. Typowa sokowirówka wykonuje aż 10 000 obrotów na minutę co niszczy większość witamin podczas gdy głowica wyciskarki wykonuje ich tylko 50-60 .  W procesie wolnoobrotowym nie zmienia się struktura koloidalna składników odżywczych, głównie protein i minerałów. Są one esencją naturalnego bogactwa roślin. Soki z miąższem, miksy owocowo-warzywne  to też doskonały sposób aby w 1 szklance dostarczyć sporą dawkę minerałów, o wiele większą niż uzyskamy ze zjedzenia np. z jednego jabłka.

Pijąc codziennie odpowiednio skomponowany sok warzywno-owocowy  zwielokrotniamy szansę na dostarczenie do organizmu wszystkich niezbędnych składowników odżywczych.  Badania wykazują, że przy spożyciu ok. 700 ml mętnego soku jabłkowego dziennie o 50%. wzrasta potencjał przeciwutleniający organizmu!  O wiele łatwiej wypić szklankę soku niż zjeść 1 kg owoców i warzyw naraz i to na surowo! Żywe soki to wspaniała propozycja w zdrowej diecie.